söndag 26 oktober 2014

Mera svampfärgning

 Jag har under flera års tid plockat olika taggsvampar, men har varken helt artbestämt dem eller hittat så pass många av samma art att det kan bli en färgning. Och nu orkade jag inte spara dem längre. Så jag gjorde ett helt unikt garn: En blandning av olika ej artbestämda taggsvampar. Och resultatet blev enligt mitt tycke underbart. En fin brun nyans, som passar ihop med många andra färger.
Eftersom det var ett riktigt "Karl-Johan år" i år så färgade vi med Karl Johan rör. Alltså det gula under svampens hatt. Slemmigt och jobbigt att göra rent garnet efteråt, men en härlig gul färg. Lite melerat blev det, men det tycker jag bara ger karaktär åt garnet.

Och till sist 3 olika nyanser av Citrongul slemskivling, som även den det fanns hur mycket som helst av i år. För att få en starkare färg ska man plocka dem när som är ruttna. Vi tyckte vi gjorde det, men tydligen inte tillräckligt ruttna. Men mycket nöjd med resultatet blev jag ändå.
En kul grej med svampfärgning och växtfärgning med för den delen är att alla nyanser passar bra ihop. Det är som att man ser att färgerna är naturliga, och därav passar... Vi får se vad jag ska sticka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar